"En språklärare försökte förklara det här med tinget kön för sina elever.T ex sa läraren benämns båtar flygplan och orkaner som hon. En aveleverna undrade vilket kön isåfall en dator skulle vara. Läraren gjordedetta till en gruppuppgift och delade upp klassen i två grupper - killarför sig och tjejer för sig. Uppgiften var att ge datorn ett kön ochmotivera varför.
'Tjejerna kom fram till att en dator definitivt är en han eftersom:
1. Han kan en hel del men vet sällan hur han ska använda sin talang utan att få instruktioner.
2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa dina problem men hälften av tiden är han själv det största problemet.
3. För att få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.
4. Så fort du skaffat dig en vet du att om du bara hade väntat litet längre skulle du kunna hittat en bättre modell.
Killarna å andra sidan ansåg att en dator är en hon eftersom:
1. Ingen utom hennes skapare kan förstå den inbyggda logiken.
2. Det språk en dator använder för att kommunicera med en annan dator är obegripligt för alla som inte är datorer.
3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt.
4. Så fort du har fastnat för en kommer du tvingas att spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar